Facebook Pixel

101 faktów żywieniowych i korzyści zdrowotnych gryki

101 faktów żywieniowych i korzyści zdrowotnych gryki

W tym artykule dowiesz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o kaszy gryczanej.

Odżywki

Białka, minerały, witaminy, węglowodany są głównym składnikiem diety gryki. Wartość odżywcza gryki jest znacznie wyższa niż wielu innych zbóż. 100 g surowej kaszy gryczanej zawiera 343 g kalorii, 10% wody, 13,3 g białka, 71,5 g węglowodanów, 10 g błonnika, 3,4 tłuszczu.

Ale w zasadzie kasza gryczana składa się z węglowodany, które stanowią około 20% w postaci gotowanej. Występują w postaci skrobi, która jest podstawową formą magazynowania węglowodanów w roślinach. Gryka ma niski indeks glikemiczny, miarę tego, jak szybko jedzenie podnosi poziom cukru we krwi po posiłku. Tak więc kasza gryczana nie pozwala na duże skoki poziomu cukru we krwi. Wykazano, że niektóre rozpuszczalne węglowodany w kaszy gryczanej, takie jak fagopiritol i D-chiroinozytol, pomagają obniżyć poziom cukru we krwi po posiłkach. Kasza gryczana zawiera dużą ilość błonnika, którego organizm nie jest w stanie szybko strawić. Błonnik, znajdujący się głównie w łusce, pokrywa jąderka, które nadają niepowtarzalny smak i są fermentowane przez bakterie jelitowe. Te korzystne bakterie wytwarzają krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, takie jak maślan.

Maślan i inne bakterie odżywiają komórki wyściełające okrężnicę, poprawiając zdrowie jelit i zmniejszając ryzyko raka jelita grubego .

Kasza gryczana zawiera niewielką ilość białka.

W masie białko to 3,4% gotowanej gryki. Dzięki zbilansowanemu profilowi aminokwasowemu białko gryki jest wysokiej jakości. Szczególnie bogaty w aminokwasy – lizynę i argininę. Jednak strawność tych białek jest stosunkowo niska ze względu na składniki antyodżywcze, takie jak inhibitory proteazy i garbniki.

Podobnie jak inne pseudozboża, gryka nie zawiera glutenu i dlatego jest odpowiednia dla osób z nietolerancja glutenu.

Kasza gryczana jest bogata w przydatne makro- i mikroelementy. Nie jest jednak szczególnie bogaty w witaminy.

Najczęstsze minerały w kaszy gryczanej to:

Mangan, znajdujący się w produkty pełnoziarniste i niezbędne do prawidłowego metabolizmu, wzrostu, rozwoju i ochrony organizmu przed skutkami stresu oksydacyjnego.

Miedź, często z niedoborem w diecie, jest niezbędnym minerałem śladowym dla zdrowie serca, gdy jest spożywany w niewielkich ilościach.

Magnez zmniejsza ryzyko różnych chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca typu 2 i choroby serca.

Żelazo jest ważnym minerałem niezbędnym do anemii, a z niedoborem, którego niewystarczająca ilość tlenu dostaje się do krwiobiegu.

Fosfor, minerał, który odgrywa ważną rolę w wzrost i utrzymanie tkanek ciała.

W porównaniu z innymi ziarnami, minerały zawarte w gotowanej kaszy gryczanej są szczególnie dobrze przyswajalne. Wynika to z faktu, że kasza gryczana ma stosunkowo niską zawartość kwasu fitynowego, powszechnego inhibitora wchłaniania minerałów, który występuje obficie w innych ziarnach i nasionach.

Jednak gryka winna ma wyższa zawartość przeciwutleniaczy niż normalnie.

Rutyna, główny polifenol przeciwutleniający w kaszy gryczanej, zmniejsza ryzyko raka i zmniejsza stan zapalny, ciśnienie krwi i poprawia profil lipidowy krwi.

Kwercetyna jest przeciwutleniaczem występującym w wielu pokarmach roślinnych, który zmniejsza ryzyko raka i chorób serca.

Vitexin ma wiele Korzyści zdrowotne. Jednak nadmierne spożycie może przyczynić się do powiększenia tarczycy.

Chiroinozytol to wyjątkowy rodzaj rozpuszczalnego węglowodanu, który obniża poziom cukru we krwi i pomaga w leczeniu cukrzycy. Kasza gryczana jest najbogatszym źródłem pokarmowym tego korzystnego związku.

Korzyści zdrowotne.

Kasza gryczana ma wiele zalet, między innymi ziarna, ponieważ może normalizować poziom cukru we krwi i zapobiegać cukrzycy typu 2. Uważa się, że efekt ten jest spowodowany unikalnym związkiem D-chiro-inozytol. Badania pokazują, że ten rozpuszczalny węglowodan sprawia, że komórki są bardziej wrażliwe na insulinę, hormon, który powoduje, że komórki wchłaniają cukier z krwi. Ponadto niektóre składniki gryki hamują trawienie cukru stołowego. Ogólnie rzecz biorąc, te właściwości sprawiają, że kasza gryczana jest zdrowym wyborem dla osób z cukrzycą typu 2 lub tych, którzy chcą poprawić swój bilans cukru we krwi.

Kasza gryczana wspiera zdrowie serca i naczyń krwionośnych, ponieważ ma wiele korzystnych związków, takich jak rutyna, magnez, miedź, błonnik i białka. Wśród zbóż i pseudozbożów zboża są najbogatszym źródłem rutyny i substancji o właściwościach antyoksydacyjnych.

Rutyna zmniejsza ryzyko chorób serca, zapobiega powstawaniu zakrzepów krwi i zmniejsza stany zapalne oraz normalizuje ciśnienie krwi . Stwierdzono również, że gryka poprawia profil lipidowy krwi i zaburzenia metaboliczne.

Poza reakcjami alergicznymi u niektórych osób, gryka nie ma żadnych znanych skutków ubocznych, gdy jest spożywana w umiarkowanych ilościach w pożywieniu.

Uczulenie na grykę najczęściej rozwija się u osób spożywających grykę często i w dużych ilościach. Objawy mogą być różne, od wysypki skórnej, obrzęku, niestrawności do szoku alergicznego.

Wniosek

Kasza gryczana jest pseudozbożem, rodzajem ziarna, które nie zawiera glutenu.

Jest dobrym źródłem błonnika i bogatym w minerały i różne związki roślinne, zwłaszcza rutynę.

Specjalna wartość dla poprawy kontroli poziomu cukru we krwi i zdrowia układu krążenia.

Autor: dr Atli Arnarson, 10 maja 2019

Zastrzeżenie

Ten blog nie jest przeznaczony do udzielania diagnozy, leczenia ani porad medycznych. Informacje na tym blogu są podane wyłącznie w celach informacyjnych. Skonsultuj się z lekarzem w sprawie wszelkich diagnoz i zabiegów medycznych i zdrowotnych. Informacji na tym blogu nie należy traktować jako substytutu konsultacji z lekarzem. Twierdzenia dotyczące konkretnych produktów w artykułach tego bloga nie są potwierdzone w leczeniu, diagnozowaniu lub zapobieganiu chorobom.

Podobał Ci się ten post?
0
0
Komentarze do artykułu
Brak recenzji
Dodaj swoją opinię

Opinia zostanie wyświetlona po moderacji.