10 objawów niedoboru żelaza w organizmie

10 objawów niedoboru żelaza w organizmie

10 najczęstszych objawów niedoboru żelaza:

1. Niezwykłe zmęczenie

Uczucie dużego zmęczenia jest jednym z najczęstszych objawów niedoboru żelaza, dotykającym połowę ludzi.

Dzieje się tak, ponieważ organizm nie otrzymuje wystarczającej ilości żelaza do produkcji hemoglobiny, a tlen nie dociera do wszystkich narządów i tkanek. W takim przypadku częstość akcji serca wzrasta, aby przenieść bardziej natlenioną krew, co powoduje zmęczenie. Ale ponieważ zmęczenie jest uważane za normalną część współczesnego życia, trudno jest zdiagnozować niedobór żelaza za pomocą samego tego objawu.

 Wiele osób z niedoborem żelaza doświadcza niskiego poziomu energii i osłabienia, trudności z koncentracją lub słabych wyników w pracy.

2. Bladość

Blada skóra i twardówka to typowe objawy niedoboru żelaza.

Hemoglobina w komórkach krwi sprawia, że krew jest czerwona, a niski poziom żelaza nie powoduje tak intensywnego wybarwiania krwi. Dlatego skóra zwykle traci zdrowy, różowy kolor u osób z niedoborem żelaza. Bladość w niedoborze żelaza często objawia się na całym ciele, ale może być ograniczona do zmian na skórze twarzy, bladości dziąseł, warg, dolnych powiek i paznokci. Zgodnie z tymi objawami lekarz stwierdza niedobór żelaza w organizmie, a także potwierdza badaniem krwi. Bladość jest często obserwowana w umiarkowanych lub ciężkich przypadkach niedokrwistości.

3. Duszność

Hemoglobina przenosi tlen w całym ciele za pomocą czerwonych krwinek.

Jeśli poziom hemoglobiny jest niski, to poziom tlenu również będzie niski. Oznacza to, że mięśnie nie otrzymają wystarczającej ilości tlenu do normalnej pracy, takiej jak chodzenie. W rezultacie oddychanie przyspiesza, co prowadzi do bardzo częstego objawu – duszności.

Jeśli dana osoba stale odczuwa brak tchu podczas wykonywania lekkich ćwiczeń, takich jak chodzenie, wchodzenie po schodach lub po prostu ćwiczenia, może to być również przyczyną niedoboru żelaza.

4. Bóle i zawroty głowy

Niedobór żelaza może powodować bóle głowy. Ale ten objaw jest mniej powszechny i częściej towarzyszy mu osłabienie i zawroty głowy.

Niski poziom hemoglobiny w krwinkach czerwonych oznacza, że do mózgu nie dostaje się wystarczająca ilość tlenu. W rezultacie naczynia krwionośne w mózgu puchną, powodując ucisk i bóle głowy.

Istnieje wiele przyczyn bólów głowy, ale częste lub nawracające bóle głowy i zawroty głowy mogą być również oznaką niedoboru żelaza.

5. Bicie serca

Szybkie bicie serca może być kolejnym objawem niedokrwistości z niedoboru żelaza. Hemoglobina to białko w czerwonych krwinkach, które pomaga transportować tlen w organizmie.

Kiedy poziom hemoglobiny jest niski, serce bardzo ciężko pracuje, aby dostarczyć tlen do każdego organu. Co może prowadzić do nieregularnego bicia serca. W skrajnych przypadkach prowadzi to do powiększenia serca lub niewydolności serca. Na szczęście takie objawy są znacznie mniej powszechne. 

6. Suche i zniszczone włosy i skóra

Sucha i zniszczona skóra i włosy mogą być oznakami niedoboru żelaza.

Dzieje się tak, ponieważ organizm ma niedobór żelaza i wysyła tlen do ważniejszych narządów i tkanek ciała.

Wtedy skóra i włosy pozbawione tlenu stają się suche i osłabione. A w cięższych przypadkach obserwuje się również wypadanie włosów. Jeśli włosy wypadają podczas mycia i czesania, jest to normalne, ale jeśli włosy wypadają kępkami, wtedy takie kłopoty są związane z niedoborem żelaza.

7. Obrzęk i bolesne owrzodzenia wokół ust i języka 

Czasami wystarczy rzut oka, aby stwierdzić, czy dana osoba cierpi na anemię z niedoboru żelaza. Objawy mogą obejmować: obrzęk, stan zapalny skóry, blady lub nienaturalnie gładki język.

W przypadku niedoboru żelaza język staje się blady, podczas gdy niższy poziom mioglobiny może powodować stan zapalny, gładkość i obrzęk.

Mioglobina to białko w czerwonych krwinkach, które wspiera mięśnie języka.

Niedobór żelaza często powoduje suchość w ustach, zapalne czerwone pęknięcia w kącikach ust lub owrzodzenia.

8. Niespokojne nogi

Niedobór żelaza jest czasem związany z zespołem niespokojnych nóg.

Syndrom niespokojnych nóg - silna potrzeba poruszania nogami, nawet w spoczynku. Może również powodować nieprzyjemne, ale dziwne uczucie pełzania i swędzenia w nogach i stopach.

W nocy z reguły pogarsza się dyskomfort w nogach, podczas gdy pacjenci nie mogą spać przez długi czas.

Chociaż przyczyny nie są w pełni zrozumiałe, uważa się, że 25% osób z zespołem niespokojnych nóg ma niedokrwistość z niedoboru żelaza

9. Gwoździe łamliwe lub w kształcie łyżeczki

O wiele mniej powszechnym objawem niedoboru żelaza są łamliwe lub przypominające łyżkę paznokcie zwane koilonychia.

Po pierwsze wszystko zaczyna się od gwoździ, które łatwo pękają i łamią się.

W późniejszych stadiach niedoboru żelaza mogą pojawić się paznokcie w kształcie łyżki, gdzie środek paznokcia opada, a krawędzie wznoszą się i zaokrąglają jak łyżka.

Jednak to rzadkie zjawisko zwykle występuje tylko w ciężkich przypadkach niedokrwistości z niedoboru żelaza.

10. Inne potencjalne oznaki niedoboru żelaza

Istnieją inne oznaki niskiego poziomu żelaza, ale są one zwykle rzadkie i częściej kojarzą się z innym stanem ciała.

Inne objawy niedokrwistości z niedoboru żelaza to:

Dziwne zachcianki na dziwne jedzenie lub przedmioty niespożywcze nazywane są pica. Charakteryzuje się pragnieniem lodu, gliny, błota, kredy lub papieru. Ten stan występuje zwykle w czasie ciąży.

Uczucie niepokoju. Przy braku tlenu dostępnego tkankom ciała zwykle pojawia się uczucie niepokoju. Jednak stan zdrowia można łatwo skorygować dodatkowym spożyciem żelaza.

Zimne dłonie i stopy. Niedobór żelaza oznacza mniej tlenu dostarczanego do rąk i stóp. 

Częstsze infekcje. Ponieważ żelazo jest niezbędne dla zdrowego układu odpornościowego, jego niedobór może prowadzić do częstych infekcji i wielu innych chorób.

Co zrobić, jeśli masz Niedobór żelaza?

Jeśli uważasz, że masz niedokrwistość z niedoboru żelaza, rozważ poniższą radę.

Najpierw skonsultuj się z lekarzem. Proste badanie krwi może potwierdzić lub obalić obecność niedokrwistości z niedoboru żelaza. Jeśli lekarz potwierdzi, że w organizmie występuje niedobór żelaza, można sobie z nim dość łatwo poradzić, zwiększając spożycie żelaza z pożywienia lub w postaci suplementów diety.

Jeśli niedobór żelaza może być spowodowany brakiem żelaza w codziennej diecie, spożywaj więcej pokarmów bogatych w żelazo, takich jak:

Czerwone mięso, wieprzowina i drób.

Ciemnozielone warzywa liściaste, szpinak i jarmuż.

Suszone owoce, rodzynki i morele.

Groch, fasola i inne ziarna

Owoce morza.

Żywność wzbogacana żelazem.

Nasiona i orzechy.

Pomóż swojemu ciału uporać się z tym problemem. Dodaj do żywności witaminę C, która pomoże Ci lepiej przyswajać żelazo. 

Unikaj także niektórych pokarmów, które spoŜywane w duŜych ilościach hamują wchłanianie Ŝelaza. Należą do nich herbata i kawa, a także produkty bogate w wapń, takie jak nabiał i produkty pełnoziarniste.

Jeśli bierzesz suplementy żelaza, spróbuj pić sok pomarańczowy, aby zwiększyć wchłanianie żelaza. Warto również zauważyć, że przyjmowanie suplementów żelaza ma pewne nieprzyjemne skutki uboczne, takie jak ból brzucha, zaparcia, biegunka, zgaga, nudności i czarne stolce. Jednak tych objawów można łatwo uniknąć, zmniejszając dawkę suplementu. 

Krótki.

Niedokrwistość z niedoboru żelaza jest najczęstszym rodzajem anemii na świecie. Niektórzy ludzie odczuwają te objawy, a inni nie. Wszystko zależy od ciężkości choroby.

Ogólne objawy obejmują zmęczenie, bladość skóry, zauważalne kołatanie serca, bóle i zawroty głowy, duszność, suchość i zniszczenie włosów i skóry, ból lub obrzęk języka i ust, niespokojne nogi oraz łamliwość lub gwoździe w kształcie łyżki.

Niedobór żelaza jest dość łatwy do leczenia za pomocą diety lub suplementów bogatych w żelazo.

 Autor: Mary Jane Brown, doktor nauk medycznych (Wielka Brytania), 12 sierpnia 2017

Zastrzeżenie

Ten blog nie jest przeznaczony do udzielania diagnozy, leczenia ani porad medycznych. Informacje na tym blogu są podane wyłącznie w celach informacyjnych. Skonsultuj się z lekarzem w sprawie wszelkich diagnoz i zabiegów medycznych i zdrowotnych. Informacji na tym blogu nie należy traktować jako substytutu konsultacji z lekarzem. Twierdzenia dotyczące konkretnych produktów w artykułach tego bloga nie są potwierdzone w leczeniu, diagnozowaniu lub zapobieganiu chorobom.

Podobał Ci się ten post?
0
0
Komentarze do artykułu
Brak recenzji
Dodaj swoją opinię

Opinia zostanie wyświetlona po moderacji.