Kofeina podczas ciąży: jak bezpieczna?

Czy to bezpieczne?

Dla wielu osób kofeina ma korzystny wpływ na poziom energii, skupienie i jest skuteczna nawet w przypadku migreny. Ponadto niektóre napoje zawierające kofeinę są dobre dla zdrowia.

Ale pamiętaj, że kofeina może powodować negatywne skutki uboczne i może stanowić zagrożenie w czasie ciąży.

Potencjalne korzyści

Udowodniono, że kofeina poprawia poziom energii i koncentrację.

Badania pokazują, że kofeina stymuluje funkcje mózgu i ośrodkowego układu nerwowego, co może zwiększyć czujność umysłową.

Kofeina może być skuteczna w leczeniu bólów głowy w połączeniu z lekami przeciwbólowymi. Niektóre napoje zawierające kofeinę zawierają przeciwutleniacze, korzystne związki, które mogą chronić komórki przed uszkodzeniem, zmniejszać stany zapalne i zapobiegać chorobom przewlekłym.

Zielona herbata ma dużo przeciwutleniaczy, ale inne herbaty i kawa również zawierają znaczne ilości.

Kofeina ma wiele potencjalnych korzyści, ale istnieją obawy, że może być szkodliwa podczas ciąży.

Kobiety w ciąży metabolizują kofeinę znacznie wolniej. W rzeczywistości usunięcie kofeiny z organizmu może zająć nawet 1,5–3,5 raza. Kofeina przenika również przez łożysko i dostaje się do krwi dziecko, co budzi obawy, że może to wpłynąć na zdrowie płodu.

American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) stwierdza, że umiarkowane ilości kofeiny – mniej niż 200 mg dziennie – nie są związane ze zwiększonym ryzykiem poronienia lub przedwczesnego porodu.

Jednak badania pokazują, że spożywanie ponad 200 mg dziennie może zwiększać ryzyko poronienia.

Ponadto, niektóre dowody sugerują, że nawet niskie spożycie kofeiny może prowadzić do zmniejszenia masy urodzeniowej. Na przykład jedno z badań wykazało, że niskie spożycie w 50. ciąży wiązało się z 13% zwiększonym ryzykiem niskiego masa urodzeniowa.

Jednak potrzebne są dalsze badania. Ryzyko poronienia, niskiej masy urodzeniowej i innych niepożądanych skutków związanych ze spożyciem kofeiny podczas ciąży pozostaje w dużej mierze niejasne.

Inne negatywne efekty uboczne kofeiny obejmują wysokie ciśnienie krwi, przyspieszenie akcji serca, zwiększony niepokój, zawroty głowy, niepokój, ból brzucha i biegunkę.

 Podsumowanie:

Kofeina może zwiększać poziom energii, poprawiać koncentrację i łagodzić bóle głowy. Jednak może stwarzać ryzyko podczas ciąży: ryzyko poronienia i niskiej masy urodzeniowej, gdy jest spożywana w dużych ilościach.

Porada w czasie ciąży

ACOG zaleca ograniczenie spożycia kofeiny do 200 mg lub mniej, jeśli jesteś w ciąży lub próbujesz zajść w ciążę.

W zależności od rodzaju kawy lub herbaty i sposobu przygotowania odpowiada to około 1-2 filiżankom (240-580ml) kawy lub około 2-4 filiżankom (240-960ml) parzona herbata dziennie .

Akademia Żywienia i Dietetyki zaleca całkowite unikanie napojów energetycznych podczas ciąży.

Oprócz kofeiny napoje energetyczne zwykle zawierają duże ilości dodanych cukrów lub sztucznych słodzików, które nie zapewniają wartości odżywczej.

Zawierają również różne zioła, takie jak żeń-szeń, które nie są bezpieczne dla kobiet w ciąży. Inne zioła stosowane w napojach energetycznych nie zostały odpowiednio przebadane pod kątem ich bezpieczeństwa w czasie ciąży.

Ponadto w czasie ciąży należy unikać niektórych herbat ziołowych, w tym z korzenia cykorii, korzenia lukrecji lub kozieradki.

Następujące herbaty ziołowe zostały uznane za bezpieczne podczas ciąży: korzeń imbiru, liść mięty pieprzowej, liść czerwonej maliny (ogranicz spożycie do 1 szklanki dziennie w pierwszym trymestrze), melisa.

Podobnie jak w przypadku preparatów ziołowych, zaleca się skonsultowanie się z lekarzem przed wypiciem herbat ziołowych w czasie ciąży.

Rozważ zamiast tego napoje bezkofeinowe, takie jak woda,  bezpieczne herbaty bezkofeinowe.

Zawartość kofeiny w popularnych napojach

Kawa, herbata, napoje bezalkoholowe, napoje energetyczne i inne zawierają różne ilości kofeiny.

Oto lista zawartości kofeiny w niektórych popularnych napojach:

  • Kawa: 60–200 mg na 8 uncji (240 ml)
  • Espresso: 30–50 mg na 1 uncję (30 ml)
  • Mate: 65–130 mg na 8 oz (240 ml)
  • Napoje energetyczne: 50–160 mg na 8 uncji (240 ml)
  • Infuzja herbaty: 20–120 mg na 8 uncji (240 ml)
  • Napoje bezalkoholowe: 30–60mg na 12oz porcji
  • Napój kakaowy: 3–32 mg na 8 uncji (240 ml) porcji
  • Mleko czekoladowe: 2–7 mg na 8 uncji (240 ml) porcji
  • Bez kofeiny: 2–4 mg na 8 uncji (240 ml)

Należy pamiętać, że kofeina znajduje się również w niektórych produktach spożywczych. Na przykład czekolada może zawierać 1–35mg kofeiny na 28g. Ogólnie ciemna czekolada ma wyższe stężenie.

Niektóre leki, takie jak środki przeciwbólowe, mogą zawierać kofeinę, która jest często dodawana do suplementów, takich jak tabletki odchudzające i mieszanki przedtreningowe.

Skonsultuj się z lekarzem, jeśli martwisz się ilością kofeiny w diecie.

Ilość kofeiny w kawie, herbacie, napojach bezalkoholowych, napojach energetycznych i innych napojach jest różna. Produkty takie jak czekolada, niektóre leki i różne suplementy często zawierają kofeinę.

Podsumowanie:

W czasie ciąży ogranicz spożycie kofeiny do 200 mg dziennie i całkowicie unikaj napojów energetycznych. Niektóre herbaty ziołowe mogą być bezpieczne do picia, ale zawsze najlepiej najpierw skonsultować się z lekarzem.

Autor: Makayla Meixner 20 listopada 2018.

 na Pintereście

Zastrzeżenie

Ten blog nie jest przeznaczony do udzielania diagnozy, leczenia ani porad medycznych. Informacje na tym blogu są podane wyłącznie w celach informacyjnych. Skonsultuj się z lekarzem w sprawie wszelkich diagnoz i zabiegów medycznych i zdrowotnych. Informacji na tym blogu nie należy traktować jako substytutu konsultacji z lekarzem. Twierdzenia dotyczące konkretnych produktów w artykułach tego bloga nie są potwierdzone w leczeniu, diagnozowaniu lub zapobieganiu chorobom.

Podobał Ci się ten post?
0
0
Komentarze do artykułu
Brak recenzji
Dodaj swoją opinię

Opinia zostanie wyświetlona po moderacji.