Kompletny przewodnik po witaminach z grupy B

Kompletny przewodnik po witaminach z grupy B

Witaminy z grupy B to klasa witamin składająca się z kilku witamin, które mają kilka wspólnych cech . Witaminy te są ważne dla sprawnego funkcjonowania komórek organizmu. Pomagają organizmowi przekształcać żywność w energię (metabolizm), tworzyć nowe komórki krwi i utrzymywać zdrową skórę, mózg i inne tkanki ciała.

Słowo "witamina" pochodzi z połączenia słów "witamina", co oznacza "witamina" i zostało wynalezione przez polskiego chemika Kazimierza Funka w 1912 roku. Funk wyizolowana witamina B1 (tiamina) z ryżu. To był prawdziwy przełom, ponieważ odkrycie to dało lekarzom możliwość zapobiegania chorobie beri-beri spowodowanej niedoborem witaminy B1 i charakteryzującej się zmianami zapalnymi i zwyrodnieniowymi w układzie nerwowym, trawiennym i sercowo-naczyniowym. 



Typy witaminy B

Istnieje osiem głównych rodzajów witamin z grupy B

Kiedyś grupa B była uważana za jedną substancję -tak jak dziś C i D. jedzenie i często funkcjonują razem jako grupa.

W tej rodzinie jest osiem głównych gatunków: 

  • tiamina (B1) 
  • ryboflawina (B2) 
  • niacyna (B3) 
  • Kwas pantotenowy (B5) 
  • pirydoksyna (B6)
  • Biotyna (B7) 
  • kwas foliowy/foliowy (B9) 
  • cyjanokobalamina (B12)

Kiedyś było około 30 witamin z grupy B, teraz zostało ich tylko 8.W całej historii w grupie B było prawie 30 związków które są uważane za witaminy, obecnie tylko 8 z nich spełnia definicję „witaminy”. 

Witamina

Witamina jest związkiem organicznym biorącym udział w regulacji reakcji chemicznych przemiany materii. Organizm ludzki nie może ich syntetyzować w procesach biologicznych i można je uzyskać tylko poprzez suplementy diety lub witaminy. 

Klasa B Witaminy to związki, które po pierwsze są rozpuszczalne w wodzie, a po drugie biorą udział w metabolizmie komórkowym. Każda Witamina B jest albo kofaktor (zazwyczaj koenzym) dla kluczowych procesów metabolicznych lub prekursor potrzebny do jego produkcji.

Byli członkowie Grupy B:

  • adenina (B4)
  • inozytol (B8)
  • kwas para-aminobenzoesowy (B10)
  • Kwas salicylowy (B11)
  • cholina

Niektórzy naukowcy umieszczają inozytol, cholinę i kwas para-aminobenzoesowy w grupie B, nazywając je „honorowymi członkami grupy B”, ponieważ spełniają niektóre, ale nie wszystkie wymagania klasycznej witaminy.

Kluczowe role w kompleksie

Witaminy z grupy B odgrywają kluczową rolę w tworzeniu neuroprzekaźników odpowiedzialnych za funkcjonowanie mózgu i nastrój.

Działania biochemiczne grupy B są bardzo zróżnicowane, wpływają na każdy układ narządów i każdy aspekt naszego zdrowia. Ale nadal można zidentyfikować kilka najbardziej kluczowych czynników.

Witamina B i stabilizacja DNA

Grupa B ma znaczący wpływ na metylację DNA.

DNA Metylacja to mechanizm genetyczny wykorzystywany przez komórki do kontrolowania ekspresji genów. Metylacja może zmienić aktywność segmentu DNA bez zmiany jego sekwencji. Oprócz tego, że jest niezbędna dla zdrowego wzrostu i rozwoju, metylacja DNA pozwala również tłumić ekspresję genów retrowirusowych wraz z innymi potencjalnie niebezpiecznymi sekwencjami DNA, które mogą powodować znaczne szkody dla organizmu.

Upośledzona metylacja destabilizuje DNA, stymulując niekontrolowany wzrost komórek i zwiększając ryzyko raka. Do tej pory wiele badań wykazało związek z przyjmowaniem witaminy B i zmniejszonym ryzykiem raka. 

Zaangażowanie witamin z grupy B w pracy układu krążenia 

Witaminy B6, B9 i B12 zmniejszają ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych

Profilaktyka i eliminacja chorób sercowo-naczyniowych implikuje stały zdrowy tryb życia i optymalne przyjmowanie wszystkich niezbędnych składników odżywczych, w tym kluczowych: kwasu askorbinowego, cholekalcyferolu, tokoferolu, kwasów tłuszczowych omega-3, koenzymu Q10, kwasu liponowego i całej grupy B . 

Wielu ekspertów (lekarzy i dietetyków) podkreśla rolę B6, B9 i B12 w obniżaniu poziomu homocysteiny. Homocysteina to aminokwas wytwarzany podczas rozkładu białek. Wysoki poziom homocysteiny, zwany również hiperhomocysteinemią, może uszkadzać tętnice i powodować powstawanie zakrzepów krwi w naczyniach krwionośnych. Wysoki poziom homocysteiny zwykle wskazuje na niedobór witamin B9 i B12 i jest czynnikiem ryzyka chorób serca. 

Znany nowojorski dietetyk Tom Petrie mówi, że zwykle zaleca tę strategię swoim pacjentom zapobieganie żywieniu chorób układu krążenia: uzyskanie wystarczającej ilości witamin B6, B9 i B12 oraz zmniejszenie spożycia rafinowanych węglowodanów.

Witaminy z grupy B a zdrowie psychiczne

Psychiatrzy i psychoterapeuci coraz częściej sięgają po witaminy z grupy B. 

«Ja regularnie używam witamin z grupy B, szczególnie dla tych, którzy doświadczają depresji i lęku”, mówi psychiatra kliniczny profesor James Gordon. Zauważa, że „są przypadki, w których dodanie B-12 lub kwasu foliowego prowadzi do zmian w ogólnym obrazie choroby, powodując poważne zmiany w objawach”. 

Witaminy z grupy B zajmują szczególną pozycję wśród wszystkich innych witamin niezbędnych dla organizmu. 

 «witaminy z grupy B są niezbędne dla metabolizmu wszystkich naszych komórek, aw szczególności komórek układu nerwowego; razem z witaminą C wspomagają skuteczną reakcję nadnerczy na stres”, wyjaśnia Profesorze Gordon , naukowcy zauważyli, że 30% z nich miało niedobór witaminy B12. 

Główne witaminy z grupy B

Witamina B1 (tiamina) ' alt='Witamina B1 bierze udział w tworzeniu neuroprzekaźników i syntezie hormonów'>

Serce, wątroba, nerki i mózg zawierają duże ilości tiaminy. Nasz organizm potrzebuje tiaminy do: 

  • rozkład cząsteczek cukru (węglowodanów) z żywności 
  • utwórz określone neuroprzekaźniki 
  • produkcja kwasów tłuszczowych 
  • synteza niektórych hormonów

Naturalne źródła tiaminy:

  • chleb pełnoziarnisty i wzmocniony
  • płatki
  • makaron 
  • ryż 
  • wieprzowina 
  • pstrąg 
  • małże 
  • dynia
  • rośliny strączkowe (czarna fasola i soja) 
  • nasiona lnu
  • orzechy

Objawy niedoboru witaminy B1:

  • utrata wagi
  • utrata apetytu 
  • problemy z pamięcią i koncentracją
  • problemy z sercem 
  • mrowienie i drętwienie rąk i nóg 
  • utrata mięśni
  • upośledzenie odruchu

Ponadto uzależnienie od alkoholu może powodować poważny niedobór tiaminy u osoby. Może to powodować zespół Wernickego-Korsakowa, który objawia się mrowieniem i drętwieniem rąk i nóg, utratą pamięci i dezorientacją. Z kolei zespół Wernickego-Korsakoffa może prowadzić do encefalopatii Wernickego, stanu zagrażającego życiu.

Witamina B2 (ryboflawina)

Witamina B2 jest niezbędna organizmowi do procesów energetycznych i rozkład tłuszczów

Ryboflawina potrzebna do: 

  • produkcja energii 
  • udział we wzroście, rozwoju i funkcjonowaniu komórek
  • udział w rozkładzie tłuszczów, leków, hormonów steroidowych 
  • Konwersja tryptofanu na niacynę (witamina B3) 
  • jest niezbędnym składnikiem dwóch głównych koenzymów: mononukleotydu flawiny i dinukleotydu flawinyadeninowego 

Naturalne źródła ryboflawiny:

  • podroby 
  • owies 
  • jogurt 
  • mleko 
  • grzyby 
  • migdał

Niedobór witaminy B2: 

Niedobór ryboflawiny jest dość rzadki, ale może wystąpić u osób z zaburzenia endokrynologiczne.

Objawy niedoboru witaminy B2: 

  • choroby skóry 
  • owrzodzenia w kącikach ust 
  • obrzęk gardła 
  • spękane usta 
  • wypadanie włosów 
  • zaczerwienienie i swędzenie oczu

Witamina B3 (niacyna)

Witamina B3 bierze udział w ponad 400 reakcjach enzymatycznych

Organ się zmienia niacyna do koenzymu zwanego dinukleotydem nikotynamidoadeninowym (NAD). NAD jest niezbędną częścią ponad 400 różnych reakcji enzymatycznych w organizmie, najwyższą ze wszystkich pochodnych witamin.

Te enzymy biorą udział w: 

  • przekształcanie energii z węglowodanów, tłuszczów, białek w formę najbardziej odpowiednią do wykorzystania w organizmie
  • procesy metaboliczne w komórkach 
  • w relacji między komórkami 
  • Wyrażenie DNA w komórkach
  • Niacyna Źródła żywności

    Produkty zwierzęce, takie jak mięso, drób i ryby zawierają dużo NAD, które są łatwo przyswajalne przez organizm. Pokarmy roślinne, w tym orzechy, rośliny strączkowe i zboża, zawierają naturalną formę niacyny, której organizm nie może tak łatwo wykorzystać. Jednak dzisiaj wielu producentów dodaje niacynę do produktów zbożowych, a organizm może łatwo wchłonąć tę formę B3.

    Niedobór objawy Witamina B3

    Nieodpowiednie spożycie niacyny w diecie może prowadzić do niedoboru niacyny. Poważny niedobór niacyny prowadzi do pelagry, która może powodować: 

    • Brązowa skóra słoneczna 
    • plamy na skórze
    • jasnoczerwony język 
    • vomit
    • biegunka lub zaparcia 
    • ból głowy 
    • zmęczenie 
    • depresja

    Witamina B5 ( kwas pantotenowy) 

    Witamina B5 jest niezbędna organizmowi do tworzenia nowych koenzymów, białek i tłuszczów

    Kwas pantotenowy jest niezbędny organizmowi do tworzenia nowych koenzymów, białek i tłuszczów. Czerwone krwinki przenoszą kwas pantotenowy po całym ciele, dzięki czemu mogą wykorzystywać składniki odżywcze w różnych procesach energetycznych i metabolicznych. 

    Produkty z kwasem pantotenowym 

    Wiele produktów spożywczych zawiera przynajmniej trochę kwasu pantotenowego, ale największe ilości B5 znajdują się w produktach spożywczych, takich jak:

    • wątroba wołowa 
    • grzyby shiitake 
    • nasiona słonecznika 
    • kurczak 
    • tuńczyk 
    • awokado 
    • wzbogacone płatki zbożowe

    Objawy niedoboru witaminy B5

    Niedobór tej witaminy jest dość rzadki, ponieważ jest bardzo łatwy uzupełnić swoje zapasy wraz z pożywieniem. Może się jednak rozwinąć u osób z niezrównoważoną dietą lub niedożywieniem.

    Objawy niedoboru obejmują: 

    • drętwienie lub pieczenie kończyn
    • ból głowy 
    • drażliwość 
    • niepokój  
    • zaburzenia snu 
    • brak apetytu 

    witamina B-6 (pirydoksyna)

    Witamina B6 bierze udział w ponad 100 reakcjach enzymatycznych

    Pirydoksyna bierze udział w ponad 100 reakcjach enzymatycznych. Nasz organizm potrzebuje witaminy B6 na: 

    • wymiana aminokwasów
    • Rozkład węglowodanów i tłuszczu 
    • Wydajny mózg 
    • funkcja odpornościowa

    Źródła pokarmowe witaminy B6:

    • Podroby
    • ciecierzyca 
    • tuńczyk 
    • łosoś 
    • drób 
    • ziemniak 
    • zboża wzbogacone

    Oznaki niedoboru pirydoksyny

    Niedobór witamina B6 może być przyczyną: 

  • niedokrwistość
  • wyprysk warg 
  • Pęknięcia w kącikach ust 
  • opuchnięty język
  • osłabiony układ odpornościowy
  • zamieszanie 
  • depresja
  • Witamina B7 ( biotyna)

    Witamina B7 (biotyna) jest niezbędna dla naszego organizmu do regulowania DNA i wzmacniania relacji między komórkami

    Ciało ludzkie potrzebuje biotyny na: 

  • Rozkład tłuszczu, węglowodanów i białek 
  • Relacje między komórkami w organizmie 
  • Regulacja DNA
  • Producenci kosmetyków często dodają biotynę do produktów do włosów, skóry i paznokci. 

    Istnieją również DowodySkuteczność witaminy B7 w leczeniu łuszczycy

    Żywność Źródła witaminy B7

    • Podroby
    • jajka 
    • łosoś 
    • wieprzowina 
    • wołowina 
    • nasiona słonecznika

    Niedobór biotyny 

    Obecnie niedobór biotyny jest rzadki, ale następujące grupy osób mogą być zagrożone:

    • osoby z zaburzeniem metabolicznym zwanym niedoborem biotynidazy 
    • alkoholicy
    • kobiety w ciąży lub karmiące piersią

    Oznaki niedoboru biotyny: 

    • przerzedzanie włosów 
    • wyprysk skóry wokół oczu, nosa i ust 
    • łamliwe paznokcie 
    • depresja 
    • zmęczona


    Witamina B9 (folian)

    Witamina B9 jest niezwykle ważna dla kobiet w ciąży oraz dla kobiet dopiero planujących ciążę.Naturalna forma witaminy B9 nazywa się folianem. Kwas foliowy jest syntetyczną formą B9. 

    Witamina B9 niezwykle ważne dla kobiet w ciąży i kobiet dopiero planujących ciążę. Optymalny poziom kwasu foliowego zarówno przed ciążą, jak i podczas ciąży zmniejsza ryzyko pewnych wad wrodzonych wpływających na mózg i rdzeń kręgowy płodu.

    Folian jest również potrzebny do: 

    • kopiuj i odtwarzaj  DNA 
    • metabolizm witamin i aminokwasów 
    • poprawny podział komórek

    Źródła żywności witaminy B9

    W wielu krajach producenci żywności dodają kwas foliowy do produktów zbożowych zapobieganie niedoborowi witaminy B9 i związanemu z nim niedoborowi cewy nerwowej u płodu.

    Naturalny folian znajduje się w: 

  • ciemnozielone warzywa liściaste 
  • wątroba wołowa
  • awokado 
  • papaja
  • sok pomarańczowy 
  • jajka 
  • fasola 
  • orzechy
  • Objawy niedoboru kwasu foliowego 

    Dzięki dodaniu kwasu foliowego do produktów zbożowych niedobór witaminy B9 stał się dość rzadkie. Jednak możliwe objawy niedoboru kwasu foliowego mogą obejmować: 

    • słaba 
    • ból głowy 
    • palpitacje 
    • drażliwość 
    • Rany na języku lub ustach
    • zmiany skóry, włosów lub paznokci 

    Lekarze zalecają wszystkim kobietom planującym ciążę i kobietom w ciąży zwiększenie spożycia kwasu foliowego i przyjmowanie go codziennie.

    Nie zaleca się przyjmowania więcej niż 1000 mikrogramów kwasu foliowego dziennie. Zwiększona dawka witaminy B9 może maskować objawy niedoboru witaminy B12, co może prowadzić do nieodwracalnych zmian w układzie nerwowym. 

    Witamina B12 (kobalamina)

    Witamina B12 jest niezbędna dla aktywności neurologicznej, produkcji DNA i produkcji czerwonych krwinek

    Witamina B12 zawiera mineralny kobalt i dlatego jest czasami określany jako „kobalamina". Organizm wykorzystuje witaminę B12 do: 

    • tworzenie nowych czerwonych krwinek 
    • Synteza DNA 
    • Sprawne funkcjonowanie mózgu i funkcje neurologiczne
    • metabolizm tłuszczów i białek

    Pokarmy z witaminą B-12 

    B12 występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego: 

    • Автор:
      Штатный сотрудник
      9 marca 2021
    Zawartość
    • Typy witaminy B
    • Główne witaminy z grupy B
    Zastrzeżenie

    Ten blog nie jest przeznaczony do udzielania diagnozy, leczenia ani porad medycznych. Informacje na tym blogu są podane wyłącznie w celach informacyjnych. Skonsultuj się z lekarzem w sprawie wszelkich diagnoz i zabiegów medycznych i zdrowotnych. Informacji na tym blogu nie należy traktować jako substytutu konsultacji z lekarzem. Twierdzenia dotyczące konkretnych produktów w artykułach tego bloga nie są potwierdzone w leczeniu, diagnozowaniu lub zapobieganiu chorobom.

    Podobał Ci się ten post?
    0
    0
    Komentarze do artykułu
    Brak recenzji
    Dodaj swoją opinię

    Opinia zostanie wyświetlona po moderacji.