Witamina B3 lub niacyna. Wszystko, co musisz wiedzieć o jego zaletach i funkcjach aplikacji

Witamina B3 lub niacyna. Wszystko, co musisz wiedzieć o jego zaletach i funkcjach aplikacji

Podobnie jak wszystkie witaminy z grupy B, witamina B3 pomaga organizmowi przekształcać żywność (węglowodany) w paliwo (glukozę), które organizm wykorzystuje jako energię. Pomaga także organizmowi przetwarzać tłuszcze i białka. Witamina B3 aktywnie uczestniczy w funkcjonowaniu wątroby, wpływa na zdrowie skóry, włosów i wzroku, a także na funkcjonowanie układu nerwowego. Niacyna pomaga również organizmowi wytwarzać hormony w nadnerczach. Pomaga poprawić krążenie krwi i zmniejsza intensywność procesów zapalnych.

Historia i właściwości chemiczne witaminy B3

Witamina B3 jest jedną z 8 witamin z grupy B. Bierze aktywny udział w metabolizm organizmu, czyli w każdym zachodzącym procesie biochemicznym. Witamina B3 jest prekursorem dinukleotydu nikotynamidoadeninowego (NAD), niezbędnego koenzymu w naszych ciałach, który zmniejsza się wraz z wiekiem.

Termin „niacynę” można znaleźć na wielu opakowaniach żywności. Dzieje się tak, ponieważ witamina B3 jest tak ważna, że jest używana do wzmacniania ryżu i mąki na całym świecie. 

Niacyna pierwotnie nazywana kwasem nikotynowym ponieważ po raz pierwszy odkryto go w 1873 roku, kiedy chemik Hugo Weidel badał nikotynę, główny składnik tytoniu i papierosów. W 1942 r., kiedy rozpoczęło się wzbogacanie mąki kwasem nikotynowym, w amerykańskiej prasie ukazał się artykuł pod tytułem „Tytoń w twoim chlebie”. W odpowiedzi Rada Żywienia Amerykańskiego Towarzystwa Medycznego zatwierdziła nową nazwę. Postanowiono wybrać nazwę oddzielającą kwas nikotynowy od nikotyny, aby uniknąć wrażenia, że żywność bogata w niacynę zawiera nikotynę lub że papierosy zawierają witaminy. Nowa nazwa „niacyna” powstała z połączenia części angielskich słów „kwas nikotynowy + witamina” - nicotinic acid + vitam span>in.

Główne rodzaje witaminy B3

nikotynamid (niacynamid)

  • niacyna (kwas nikotynowy)
  • rybozyd nikotynamidu

Historycznie termin „niacyna” oznaczał wszystkie formy witaminy B3, ale wtedy naukowcy znali tylko dwie jej formy – kwas nikotynowy i nikotynamid. Później pod parasolem niacyny znalazła się również nyktoninamido-rybozyna (NR), mimo że różni się od niacyny budową chemiczną. 

Kiedy studiujesz HP, nabywa ono coraz więcej własnych cech i funkcji i prawdopodobnie z czasem rozróżnienie stanie się wyraźniejsze i zostanie wyróżnione. 

Każdy rodzaj witaminy B3 podąża własną ścieżką do NAD. Wszystkie trzy wymienione formy są znane jako prekursory NAD, co oznacza, że stają się NAD ze swojej pierwotnej surowej postaci. Z technicznego punktu widzenia istnieją inne typy B3 (np. heksanikotynian inozytolu), z których niektóre są wciąż odkrywane lub klasyfikowane, a niektóre są różnie wymieniane na arenie międzynarodowej, ale te trzy wymienione powyżej są najbardziej rozpoznawalne.

Niedobór witaminy B3

Możesz zaspokoić zapotrzebowanie na witaminę B3 z pożywienia tylko wtedy, gdy Twoja dieta jest starannie zbilansowana

Witamina B3 rozpuszczalna w wodzie, co oznacza, że ciało nie przechowuje go i nie może przechowywać do wykorzystania w przyszłości. Podczas przyjmowania nadmiernych dawek niacyny organizm pozbędzie się nadmiaru z moczem.

Pod warunkiem, że Twoja dieta jest starannie zbilansowana , możesz zaspokoić zapotrzebowanie na witaminę B3 z pożywienia. We współczesnym świecie poważny niedobór witaminy B3 nie jest tak powszechny. Jednak osoby uzależnione od alkoholu są na to szczególnie podatne. 

Niewielkie objawy niedoboru B3: 

niestrawność 

  • Uporczywe zmęczenie 
  • zapalenie jamy ustnej 
  • vomit 
  • upośledzone krążenie krwi
  • depresja 
  • Palenie w ustach 
  • opuchnięty jasnoczerwony język
  • </listyle='font-weight:>

Poważny niedobór może powodować stan znany jako pelagra. Pelagra charakteryzuje się pękaniem, łuszczeniem się skóry, demencją i biegunką. Choroba jest zwykle leczona zbilansowaną dietą i suplementami niacyny. 

Dziesięć ważnych zalet witaminy B3 i dlaczego ważne jest, aby dostarczać jej wystarczającą ilość

Regulacja trawienia

  Witamina B3 pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka

Witamina B3 przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego człowieka, co z kolei przyczynia się do zdrowego apetytu i dobrej kondycji skóry. Ta witamina jest ważna dla wielu funkcji przewodu pokarmowego, takich jak rozkład tłuszczów, węglowodanów i alkoholu. 

Witamina B3 i zdrowie psychiczne 

Suplementy witaminy B3 lub niacyny są często stosowane w leczeniu większości zaburzeń, takich jak lęk.

Suplementy witaminy B3 lub niacyny są często stosowane w leczeniu zaburzeń takich jak lęk, depresja i choroba afektywna dwubiegunowa. Liczne badania pokazują, że osoby z depresją mają tendencję do niedoboru witaminy B. Ponadto niewystarczająca ilość neuroprzekaźnika serotoniny może być również przyczyną depresji. Aminokwas tryptofan, który jest wytwarzany przez witaminę B3, bierze udział w produkcji serotoniny.

Wpływ na poziom cholesterolu 

Poprawa skóry 

Witamina B3 pomaga chronić skórę przed uszkodzeniami słonecznymi

Witamina B3 jest świetnym pomocnikiem 

  • Do skóry wrażliwej, skłonnej do zaczerwienień
  • dla starzejącej się skóry
  • dla skóry trądzikowej
  • Do skóry pigmentowanej
  • w celu wyeliminowania wpływu ekspozycji na słońce na skórę
  • do leczenia różnych zmian skórnych

Witamina B3 w postaci nikotynamidu znajduje się w wielu produktach do pielęgnacji skóry. Zaobserwowano, że działanie nikotynamidu w kosmetykach jest znacznie wzmocnione w połączeniu z innymi składnikami aktywnymi. 

"Jeśli chodzi o pigmentacja, nikotynamid najlepiej łączy się ze składnikami, takimi jak hydrochinon, kwas kojowy, arbutyna i soja, które mogą działać synergistycznie na „ścieżce pigmentowej”, aby najlepiej pomóc pozbyć się brązowych plam starczych” – mówi chirurg dermatolog Jennifer Herrmann. (link https://www.byrdie.com/vitamin-b3-benefits)

Witamina B3 a choroby układu krążenia 

Niacyna rozszerza naczynia krwionośne i poprawia krążenie krwi.

Ponieważ witamina B3 pomaga kontrolować poziom cholesterolu w organizmie, ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie ryzyka chorób serca. Niacyna zmniejsza również intensywność stresu oksydacyjnego i stanów zapalnych. Wpływają negatywnie na pracę serca, gdyż mają tendencję do pogarszania stanu tętnic (tworzenie płytki nazębnej i twardnienie ścian) oraz utrudniają przepływ krwi. A niacyna rozszerza naczynia krwionośne i poprawia krążenie.

W jednym z badań mężczyźni z istniejącą wcześniej chorobą serca spowolnili postęp miażdżycy poprzez przyjmowanie niacyny razem z kolestypolem. Doświadczyli także mniej ataków serca i zgonów. W innym badaniu osoby z chorobami serca i wysokim poziomem cholesterolu, które przyjmowały niacynę wraz z simwastatyną (Zocor), miały mniejsze ryzyko pierwszego zawału serca lub udaru mózgu. Mniejsze było również ryzyko śmierci. W innym badaniu mężczyźni, którzy przyjmowali tylko niacynę, zmniejszyli ryzyko kolejnego zawału serca.



Witamina B3 dla diabetyków

Niacyna pomaga w leczeniu cukrzycy

Dla cukrzycy 1 typ, ludzki układ odpornościowy błędnie atakuje komórki trzustki, które produkują insulinę, ostatecznie je niszcząc. Niacynamid może przez pewien czas pomóc chronić te komórki. Jednak potrzeba więcej badań, aby wyciągnąć ostateczne wnioski na temat skuteczności.

Wpływ niacyny na cukrzycę typu 2 jest bardziej złożony. Osoby z cukrzycą typu 2 często mają wysoki poziom tłuszczu i cholesterolu we krwi. Niacyna, często wraz z innymi lekami, może obniżyć te poziomy. Jednak niacyna może również podnosić poziom cukru we krwi, co jest szczególnie niebezpieczne dla osób z cukrzycą. Z tego powodu, jeśli masz cukrzycę, zażywaj niacynę tylko pod kierunkiem lekarza i powinieneś uważnie monitorować poziom cukru we krwi.





Zapalenie kości i stawów i niacyna

Witamina B3 lub niacyna pomagają w zmniejszeniu objawów choroba zwyrodnieniowa stawów

Jedno wstępne badanie wykazało, że niacynamid może łagodzić objawy zapalenia stawów, w tym zwiększać ruchomość stawów i zmniejszać ilość niesteroidowych leków potrzebne leki przeciwzapalne. Jednak dane te nie są rozstrzygające i potrzebne są dalsze badania.

Niacyna i choroba Alzheimera

Badania populacyjne pokazują, że ludzie, którzy mają wyższy poziom niacyny w swojej diecie mają mniejsze ryzyko choroby Alzheimera. Jednak badania te nie oceniały wpływu określonych dawek niacyny. 

Wpływ witaminy B3 na rozwój zaćmy

W dużym populacyjnym badaniu naukowym stwierdzono, że osoby z wyższym poziomem niacyny w codziennej diecie miały mniejsze ryzyko rozwoju zaćmy.

Witamina B3 i inne warunki

Jest za wcześnie, aby mówić o 100% skuteczności stosowania niacyny w leczeniu tych schorzeń, jednak naukowcy obecnie poważnie badają wpływ witaminy B3 na:

  • Zaburzenie nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
  • migrena 
  • zawroty głowy 
  • depresja 
  • seasick 
  • uzależnienie od alkoholu

Źródła żywności witamina B3

Najlepsze naturalne źródła witamina B3

  • buraki
  • drożdże piwne 
  • wątroba i nerki wołowe
  • Ryby: łosoś, tuńczyk 
  • nasiona słonecznika 
  • peanut 
  • chleby i płatki zbożowe wzbogacane niacyną

Pokarmy zawierające tryptofan (aminokwas, który organizm przekształca w niacynę) są również przydatne do uzupełniania witaminy B3:

  • drób
  • czerwone mięso 
  • jajka 
  • produkty mleczne

Preparaty z witaminą B3

Jak wspomnieliśmy powyżej, witamina B3 jest dostępna w kilku różnych postaciach, w tym

  • nikotynamid 
  • niacyna 
  • heksaniacynian inozytolu

Niacyna jest dostępna w postaci tabletek lub kapsułek zarówno w postaci zwykłej, jak i o opóźnionym uwalnianiu. Tabletki i kapsułki o opóźnionym uwalnianiu mogą mieć mniej skutków ubocznych niż zwykła forma niacyny. Jednak formy o opóźnionym uwalnianiu częściej powodują uszkodzenie wątroby. 

Bez względu na to, jakiej formy niacyny używasz, kiedy przyjmując duże dawki (powyżej 100 mg dziennie), lekarze zalecają regularne badania krwi w celu wykonania testów wątrobowych.

Jak przyjmować witaminę B3

Lekarze zalecają przyjmowanie niacyna w czasie jedzenia, aby uniknąć podrażnienia żołądka.

Na ogół wysokie dawki niacyny stosuje się tylko w celu kontrolowania objawów określone choroby. W takich przypadkach w ciągu 4-6 tygodni dawka jest stopniowo zwiększana pod ścisłym nadzorem lekarza.

We wszystkich innych przypadkach lekarze zalecają przyjmowanie niacyny w czasie posiłków, aby uniknąć podrażnienia żołądka. 

Dzienne zalecenia dotyczące dawkowania niacyny w diecie zdrowych osób: 

  • niemowlęta, od urodzenia do 6 miesiąca życia: 2mg
  • niemowlęta w wieku od 7 miesięcy do 1 roku: 4 mg
  • Dzieci w wieku od 1 do 3: 6 mg 
  • Dzieci w wieku od 4 do 8 lat: 8 mg 
  • Dzieci w wieku od 9 do 13 lat: 12 mg 
  • chłopcy, od 14 do 18 lat: 16 mg  
  • dziewczyny od 14 do 18: 14mg 
  • Mężczyźni w wieku 19 lat i starsi: 16mg 
  • kobiety w wieku 19 lat i starsze: 14 mg 
  • kobiety w ciąży: 18 mg 
  • kobiety karmiące: 17 mg

Środki ostrożności dotyczące witaminy B3

Ze względu na potencjalne skutki uboczne i interakcje leków, bardzo ważne jest, aby przyjmować witaminę B3 tylko po konsultacji z lekarzem.

Ze względu na potencjał skutki uboczne i interakcje leków, bardzo ważne jest, aby wziąć witamina B3 tylko po konsultacji z lekarzem. 

Możliwe skutki uboczne:  ;

  • biegunka
  • ból głowy
  • dyskomfort i wzdęcia żołądka

Nadmiar witaminy B3 w organizmie może również: 

  • zmniejsza tolerancję glukozy i insulinooporność 
  • powodować atak u osób z podagrą 
  • prowadzą do problemów ze wzrokiem
  • prowadzą do problemów żołądkowo-jelitowych 
  • zwiększają ryzyko uszkodzenia wątroby 
  • niższe ciśnienie krwi, które może spowodować utratę równowagi i upadek

Kilka ważnych punktów do rozważenia przed rozpoczęciem przyjmowania witaminy B3:

  1. Duże dawki (50 mg lub więcej) niacyny mogą powodować działania niepożądane. Najczęstszym działaniem niepożądanym jest rumień niacynowy, który powoduje pieczenie, mrowienie skóry twarzy i klatki piersiowej oraz zaczerwienienie skóry. Przyjmowanie aspiryny 30 minut przed zażyciem niacyny może pomóc zmniejszyć ten objaw. 
  2. Przy bardzo dużych dawkach stosowanych w celu obniżenia poziomu cholesterolu i leczenia innych schorzeń, może dojść do uszkodzenia wątroby i wrzodów żołądka. W takich przypadkach lekarze regularnie sprawdzają czynność wątroby za pomocą badań krwi. 
  3. Osoby z historią chorób wątroby, nerek lub żołądka nie powinny przyjmować suplementów niacyny. 
  4. Osoby z cukrzycą lub chorobą pęcherzyka żółciowego powinny przyjmować witaminę B3 wyłącznie pod ścisłym nadzorem lekarza. 
  5. Przestań przyjmować witaminę B3 co najmniej 2 tygodnie przed zaplanowaną operacją. 
  6. Niacyna i niacynamid mogą nasilać alergie poprzez zwiększenie histaminy. 
  7. /niacinamid-niacynamid-puritan-s -pride-500-mg-100-tabletok.html

No FAQ Found.

Zawartość
  • Historia i właściwości chemiczne witaminy B3
  • Dziesięć ważnych zalet witaminy B3 i dlaczego ważne jest, aby dostarczać jej wystarczającą ilość
  • Regulacja trawienia
  • Witamina B3 i zdrowie psychiczne
  • Poprawa skóry
  • Witamina B3 a choroby układu krążenia
  • Witamina B3 dla diabetyków
  • Zapalenie kości i stawów i niacyna
  • Niacyna i choroba Alzheimera
  • Wpływ witaminy B3 na rozwój zaćmy
  • Witamina B3 i inne warunki
  • Źródła żywności witamina B3
  • Preparaty z witaminą B3
  • Jak przyjmować witaminę B3
  • Środki ostrożności dotyczące witaminy B3
Zastrzeżenie

Ten blog nie jest przeznaczony do udzielania diagnozy, leczenia ani porad medycznych. Informacje na tym blogu są podane wyłącznie w celach informacyjnych. Skonsultuj się z lekarzem w sprawie wszelkich diagnoz i zabiegów medycznych i zdrowotnych. Informacji na tym blogu nie należy traktować jako substytutu konsultacji z lekarzem. Twierdzenia dotyczące konkretnych produktów w artykułach tego bloga nie są potwierdzone w leczeniu, diagnozowaniu lub zapobieganiu chorobom.

Podobał Ci się ten post?
0
0
Komentarze do artykułu
Brak recenzji
Dodaj swoją opinię

Opinia zostanie wyświetlona po moderacji.