Korzyści zdrowotne z nasion słonecznika

Korzyści zdrowotne z nasion słonecznika

Piaska słonecznika mają miękki, smaczny smak, twardą, ale delikatną i przyjemną konsystencję. Często są prażone w celu wzmocnienia smaku, chociaż istnieje możliwość zakupu nasion surowych i kiełków. Jeśli przyjrzysz się tej kulturze bardziej szczegółowo, możesz dowiedzieć się o niej wielu ciekawych rzeczy.

30 g obranych i prażonych nasion zawiera:

Nasiona słonecznika
Kalorie 163
Tłuszcz całkowity 14 g
Tłuszcze nasycone 1,5 g
Tłuszcze wielonienasycone 9,2 g
Tłuszcze jednonienasycone 2,7 g
Białko 5,5 g
Węglowodany 6,5 g
Światło 3 g
Witamina E 37%
Niacyna 10%
Witamina B6 11%
Folian 17%
Kwas pantotenowy 20%
Żelazo 6%
Magnez 9%
Cynk 10%
Miedź 26%
Mangan 30%
Selen 32%

 

Z tabeli widać, że nasiona są szczególnie bogate w witaminę E i selen, przeciwutleniacze, które chronią komórki przed uszkodzeniem przez wolne rodniki, które powodują nieodwracalne szkody dla organizmu i pogarszają stan pacjentów z chorobami przewlekłymi .

Ponadto nasiona są źródłem korzystnych składników biologicznie aktywnych, w tym kwasów fenolowych i flawonoidów, które działają równie jako przeciwutleniacze niezbędne dla zdrowia skóry, włosów i błon śluzowych. Porośnięte ziarna słonecznika mają więcej właściwości odżywczych. Porośnięte, suszone nasiona można teraz kupić w sklepie internetowym Biotus w przystępnych cenach.

Ponieważ nasiona słonecznika zawierają witaminę E, magnez, białko, linolowe kwasy tłuszczowe, które mają wiele korzystnych właściwości. Ta bogata kompozycja pomaga obniżyć ciśnienie krwi, poziom cholesterolu i cukru we krwi. Weganie i wegetarianie często wykorzystują nasiona jako roślinne źródło białka i energii. A dla męskiego ciała są bardzo przydatne i pomagają w produkcji hormonu serotoniny.

Jednocześnie badania pokazują inne korzyści nasion dla zdrowej odporności i dobrego nastroju. W dzisiejszych czasach stan zapalny dotyka każdego, a tak naprawdę jest to reakcja naszego układu odpornościowego na drażniące czynniki środowiskowe. Kiedy stan zapalny ma postać ostrą, komórki zaczynają mutować i choroba przechodzi w fazę przewlekłą. Obecność flawonoidów i innych związków bioaktywnych obecnych w tych magicznych jąderkach pomaga również zmniejszyć stan zapalny, wzmacnia ściany naczyń włosowatych, działa przeciwzapalnie i hemostatycznie.

Podwyższony poziom białka C-reaktywnego, markera stanu zapalnego, jest bezpośrednio powiązany ze zwiększonym ryzykiem chorób układu krążenia i cukrzycy typu 2.

Podczas badań, w których wzięło udział ponad 7 000 osób, okazało się, że jeśli zjesz garść nasion przynajmniej pięć razy w tygodniu, ryzyko chorób serca i cukrzycy zmniejsza się o 35% w porównaniu do druga grupa naukowa. Wysokie ciśnienie krwi jest głównym czynnikiem ryzyka u osób cierpiących na choroby układu krążenia, które ostatecznie prowadzą do zawału serca lub udaru mózgu.

Biologicznie aktywne związki i magnez znajdujące się w nasionach słonecznika blokują enzym powodujący zwężenie naczyń krwionośnych. W rezultacie naczynia krwionośne rozkurczają się, a ciśnienie krwi spada. Ponadto zboża są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe, zwłaszcza kwas linolowy, który jest postrzegany przez organizm jako związek hormonopodobny, a także pomaga rozluźnić naczynia krwionośne oraz normalizować ciśnienie krwi i cholesterol.

W trzytygodniowym badaniu przeprowadzonym z udziałem kobiet chorych na cukrzycę typu 2 stwierdzono, że dzienne spożycie nasion (30 g) obniżyło ciśnienie krwi o ponad 5%, cholesterol LDL i trójglicerydy o odpowiednio 9% i 12%. Co więcej, poziom cukru we krwi można regulować za pomocą kwasu chlorogenowego, który jest wystarczający w nasionach słonecznika.

Badania wykazały, że pieczywo z dodatkiem nasion normalizuje poziom cukru we krwi, a to nie prowadzi do nadmiernego obciążenia trzustki i odkładania tłuszczu. Kliknięcie nasion pomoże uspokoić układ nerwowy i poprawić samopoczucie w stresujących sytuacjach.

Niemniej jednak nasiona słonecznika mają kilka przeciwwskazań, na które należy zwrócić uwagę.

Należy uwzględnić porcje i stopień aktywności fizycznej, aby nie zaburzyć bilansu kalorycznego i funkcjonowania przewodu pokarmowego. Nie zaleca się spożywania nasion słonecznika w dużych ilościach także osobom cierpiącym na zaparcia, problemy z wątrobą oraz osobom, które mają skłonność do tworzenia się kamieni. Oprócz tych przeciwwskazań mogą wystąpić alergie, bóle brzucha, nudności i luźne stolce. Uważaj na porcje i unikaj nadmiernego spożycia kalorii i blokady jelit.

Warto też zaznaczyć, że istnieje kilka sposobów, aby jeść je bez szkody dla zdrowia. Wymieszaj z innymi nasionami lub dodaj do domowych wypieków, granoli, chleba, płatków śniadaniowych, mięsa, ryb i pieczeni. Posyp sałatki warzywami, deserami owocowymi lub jogurtowymi, dodaj do duszonych warzyw i kanapek wegetariańskich.

Piasła słonecznika mogą zmieniać kolor po upieczeniu, jednak reakcję tę można łatwo wyeliminować, zmniejszając ilość sody.

Pamiętaj, że nasiona słonecznika są podatne na jełczenie ze względu na wysoką zawartość tłuszczu. Przechowuj je w szczelnym pojemniku w lodówce lub zamrażarce, aby uniknąć goryczy.

Zastrzeżenie

Ten blog nie jest przeznaczony do udzielania diagnozy, leczenia ani porad medycznych. Informacje na tym blogu są podane wyłącznie w celach informacyjnych. Skonsultuj się z lekarzem w sprawie wszelkich diagnoz i zabiegów medycznych i zdrowotnych. Informacji na tym blogu nie należy traktować jako substytutu konsultacji z lekarzem. Twierdzenia dotyczące konkretnych produktów w artykułach tego bloga nie są potwierdzone w leczeniu, diagnozowaniu lub zapobieganiu chorobom.

Podobał Ci się ten post?
0
0
Komentarze do artykułu
Brak recenzji
Dodaj swoją opinię

Opinia zostanie wyświetlona po moderacji.