Szałwia hiszpańska (nasiona chia) – właściwości i wartość odżywcza

Szałwia hiszpańska (nasiona chia) – właściwości i wartość odżywcza

Szałwia hiszpańska – roślina ta produkuje nasiona chia, które są znane ze swoich wyjątkowych wartości odżywczych i zdrowotnych właściwości . Nasiona Chia zawierają więcej kwasów tłuszczowych omega-3 niż łosoś. Również bogatszy w wapń niż mleko. Dowiedz się, jakie inne składniki odżywcze dostarczają nasiona chia.
Szałwia hiszpańska pochodzi z Meksyku i Gwatemali. Jest to roślina o szerokich liściach i małych, fioletowych lub białych kwiatach. Jej owoce zawierają dużą ilość owalnych nasion zwanych nasionami chia. Ich właściwości lecznicze doceniły już plemiona Nahua (Azteków) w środkowym Meksyku. Nasiona Chia były trzecią po fasoli i kukurydzy najważniejszą rośliną uprawną dla Azteków. Nic dziwnego – zawierają więcej kwasów omega-3 niż łosoś atlantycki. Są również bogatsze w wapń niż mleko i zawierają więcej żelaza niż szpinak. Dodatkowo zapobiegają rozwojowi nowotworów, obniżają ciśnienie krwi, potas, regulują trawienie błonnika, wzmacniają kości, zawierają fosfor i wiele innych przydatnych substancji.
Spośród wszystkich olejów olej z nasion chia jest najbogatszym źródłem kwasów omega -3 kwasy tłuszczowe, które stanowią 63%. Dla porównania olej lniany zawiera 54% kwasów tłuszczowych omega-3.
Kwasy tłuszczowe omega-3 pobudzają mózg, ułatwiają naukę, poprawiają pamięć i koncentrację – dlatego jest szczególnie polecany studentom i innym osobom pracującym umysłowo. Dodatkowo wspomagają układ nerwowy – koją, a nawet mogą pomóc złagodzić objawy depresji. Z kolei u osób starszych może zapobiegać rozwojowi demencji (w tym choroby Alzheimera). Zawarte w nasionach chia kwasy omega-3 wspomagają również funkcjonowanie wzroku, a u osób starszych zapobiegają rozwojowi zwyrodnienia plamki.
Kwasy omega-3 są również niezbędne w okresie ciąży. Pozytywnie wpływają nie tylko na zdrowie przyszłej mamy, ale także odpowiadają za prawidłowy rozwój dziecka.

Zastrzeżenie

Ten blog nie jest przeznaczony do udzielania diagnozy, leczenia ani porad medycznych. Informacje na tym blogu są podane wyłącznie w celach informacyjnych. Skonsultuj się z lekarzem w sprawie wszelkich diagnoz i zabiegów medycznych i zdrowotnych. Informacji na tym blogu nie należy traktować jako substytutu konsultacji z lekarzem. Twierdzenia dotyczące konkretnych produktów w artykułach tego bloga nie są potwierdzone w leczeniu, diagnozowaniu lub zapobieganiu chorobom.

Podobał Ci się ten post?
0
0
Komentarze do artykułu
Brak recenzji
Dodaj swoją opinię

Opinia zostanie wyświetlona po moderacji.